Apr 152012
 

McDonald’s heeft onlangs enorm geblunderd met een twittercampagne waar ze zichzelf presenteren als een merk dat gezonde en verse ingrediënten gebruikt. En dat is natuurlijk niet vreemd. Ik rij hooguit drie keer per jaar langs de McDrive voor een hamburger en daar geniet ik dan oprecht van, maar direct erna (als ik weer honger heb) weet ik ook waarom ik het bij die drie keer hou. McDonald’s is smullen, maar niet gezond. Dit weet de hele wereld. Dat de populaire fastfoodketen zichzelf op twitter als tegenovergesteld presenteert daar trapt de consument niet in. En dat ze als bedrijf ook nog eens betalen voor tweets in plaats van ze te verdienen is de tweede klassieke fout volgens Richard van Hooijdonk, directeur van MarketingMonday. Hooijdonk benadrukt dat social media ook wel earned media wordt genoemd, die verdien je en koop je niet af. De consument is slim en heeft een podium, dus als je niet zeker bent van positieve reacties op je campagnetopic, dan is het niet verstandig om dit met volle trots te presenteren op social media.

Twitteraars zijn een uiterst kritisch volkje dat geen blad voor de mond neemt. Daarbij komt dat ze zich makkelijk en snel kunnen organiseren, wat je ook bij de mislukte McDonald’s campagne zag gebeuren. Als je de online consument te vriend wilt houden, moet je ze zeker geen onzin gaan verkopen, maar goed luisteren naar wat ze te zeggen hebben en hier op inspelen.

Concurrent Burger King liet vorig jaar zien hoe je dat aanpakt in hun succesvolle social media campagne ‘Whopper Sacrifice’. Mensen kregen een gratis whopper als ze 10 vrienden opofferden op Facebook. Het ontvrienden was op dat moment een hype en daar heeft Burger King slim op ingespeeld. Ze hebben goed geluisterd naar de doelgroep en in plaats van zichzelf te verkopen (nog een Don’t!) gaven ze een product weg.

In eigen land was de social media campagne van Deloitte met Oud en Nieuw een goed voorbeeld van hoe het wel moet. Via twitter of facebook kon men een nieuwjaarswens posten met hashtag. Deloitte projecteerde deze vervolgens levensgroot op de Maastoren in Rotterdam. De actie die subtiel begon heeft in totaal meer dan 4 miljoen mensen bereikt, free publicity ten top.

Dus wil McDonald’s in de toekomst slagen op social media, dan zullen ze goed moeten luisteren naar de consumenten, het gesprek aangaan om ze beter te leren kennen, trouw blijven aan eigen imago, zichzelf subtiel neerzetten in plaats van te verkopen, zorgen voor relevante content en goed inspelen op de behoefte van de klant. Dan wordt Mcfail vast een Mcsucces!

  2 Responses to “McDonald’s, I’m not lovin’ it: Do’s and Don’ts in Social Media Marketing”

  1. Beste Rosa,

    Heeft Mc Donald’s ooit op deze wijze woorden gereageerd? Hoeft niet eens dat zij zich direct bij jou heeft gemeld. Grote bedrijven reageren heus niet op stukjesschrijvers. Maar heb je ooit een interview gelezen of gehoord, waarin MC Donald’s ruimhartig toegeeft, dat haar maaltijden helemaal niet zo gezond zijn… Dat ze veel te veel suikers en andere dikmakende calorieën bevatten. Of presenteert MC Donald’s zich nog steeds als een gezonde fastfood-keten..?

    Dag,

    Joost

  2. Trouwens, ik loop regelmatig bij Mac naar binnen voor een overheerlijke milkshake. Dat zijn niet echte dorstlessers.. Van alle suikers krijg je enorm veel dorst.

 Leave a Reply

(vereist)

(vereist)