Apr 112012
 

Vroeger was ik helemaal weg van de Backstreetboys. Uren lang luisterde ik naar hun popliedjes, zwijmelde ik bij hun foto’s, bezocht ik ieder concert. Ik was het klassieke voorbeeld van een verliefde bakvis-fan. Gelukkig ben ik er overheen gegroeid en luister ik tegenwoordig liever naar Adele. Maar ik weet wel waar fan zijn voor staat.

Fans zijn er in alle soorten en maten, maar één ding hebben ze gemeen: het zijn bewonderaars en liefhebbers, soms zelfs, zoals het woord al zegt, zeer fanatiek. Door facebook heeft het begrip fan een nieuwe impuls gekregen. Als je iets of iemand liked op de social media site, dan ben je fan van ze. Zo kunnen naast artiesten ook bedrijven een schare fans krijgen. En als je als bedrijf genoeg je best doet raken deze fans enthousiast en betrokken, met een grote kans dat ze jou weer promoten bij hun vrienden. Dat kost moeite, tijd én inlevingsvermogen. Maar gezien de positieve uitkomst is dat het dubbel en dwars waard. Zou je denken..

Want er is ook een andere manier en die heet ‘fans kopen’. Je googled het, krijgt meteen een link als facebookfanskopen.nl te zien en met één druk op de knop (en 39 euro) heb je 1000 fans er bij. Omgekochte fans, dat wel. Maar wat maakt het uit? Hoe meer en hoe groter, hoe beter, is toch het motto van onze consumptiemaatschappij?

Begin maart verscheen Seats and Sofas plotsklaps als hoogste nieuwe binnenkomer in de top 25 van grootste Nederlandse merken op facebook. Het bedrijf zit pas een paar maanden op facebook en heeft al meer dan 112.000 fans. Dit kan natuurlijk als je Ajax of Michael Jackson heet. Maar een meubelketen die ineens zo populair is? En waarvan veel fans uit Rusland en Azië komen? Dat riekt naar pure omkoperij! De interactie op de pagina is ook nog eens bedroevend laag. En dat verbaast me niks. Want hoe kan je een fan nou nog een echte fan noemen als deze omgekocht is? Sinds wanneer kan je oprechte betrokkenheid afkopen? En wat hou je over aan duizenden fans die niet betrokken zijn: wat kortstondige roem, maar daarna vooral een slechte reputatie. Plus een grote deuk in het vertrouwen van de consument. Het schijnt zelfs zo te zijn, dat de (om)gekochte fans vaak niet eens bestaan. Geweldig, zo’n club neppe mensen die door moeten gaan voor jouw enthousiaste achterban.

Zelf ben ik een groot voorstander van organische groei op facebook. Als je een beetje creatief bent, zijn er genoeg manieren om meer fans te krijgen. Bijvoorbeeld:

–       Bedenk originele en leuke winacties, dit trekt altijd nieuwe fans aan.

–       Plaats facebook ads; met voorwaarde dat je het goed target en een visueel aantrekkelijke en opvallende advertentie maakt.

–       Plaats een like button op je website; zorg dat deze goed zichtbaar is.

En als ze eenmaal fan zijn geworden, blijf moeite doen; verdiep je in je fans, zoek persoonlijk contact en wordt bevriend met ze! Wedden dat ze blijven hangen.

( Dit bericht is eerder geplaatst op: http://rosaxpress.tumblr.com/ )

  2 Responses to “I’m not for sale!”

  1. Je suggesties zijn treffend. Een aanvulling: zorg voor een ijzersterke inhoud. De vorm kan nog zo schitterend zijn, als de inhoud niet overtuigt dan haakt de lezer af. Vorm en inhoud gaan samen.

  2. Absoluut Joost. Zonder overtuigende content kan je je fans wel op je buik schrijven. Die combinatie is de basis voor een goede facebook bedrijfspagina.

 Leave a Reply

(vereist)

(vereist)